Skip to content →

I tydzień

 

Zapraszamy do wspólnej zabawy! Przed Wami pierwsze zadanie – polega ono na stworzeniu plakatu lub opowiadania twórczego nawiązującego do naszego motta MJO 2021
Gdyż i w języku, co jest waszą mową można wypowiadać mądrość lub głupstwo, można odbijać świat lub tylko splątanie mówiącego. Możliwy jest wysoce skomplikowany bełkot!
~ Stanisław Lem, Biblioteka XXI wieku. Golem XIV

Prosimy o przesyłanie prac na nasz adres mailowy miesiac.jezyka.ojczystego@uj.edu.pl.

Możecie również publikować prace na stronach Waszych szkół lub prywatnych profilach na Facebooku oznaczając nasz fanpage. Koniecznie użyjcie hashtagu #MJOUJ2021! Najciekawsze prace zostaną udostępnione na naszej stronie!


II tydzień

 

Działania dla szkół w tym tygodniu:

Wyzwanie kaligraficzne

Język polski oprócz pięknego brzmienia może pochwalić się równie interesującymi literami, których nie znajdziemy w żadnym innym języku! Zapraszamy Was do zapisania Waszego ulubionego cytatu, powiedzenia, zdania na kartce A4. Pamiętajcie o warsztacie kaligraficznym i zapiszcie go najpiękniej, jak tylko potraficie!

Zdjęcie z książką

Kolejnym zadaniem, które czeka na Was w tym tygodniu, jest zrobienie zdjęcia z Waszą ulubioną książką. Pochwalcie się, co czytacie w wolnym czasie albo może jesteś właśnie w trakcie czytania lektury szkolnej? Wszystkie tytuły dozwolone, chętnie poznamy Wasze gusta!
Prosimy o przesyłanie prac oraz zdjęć w wiadomości prywatnej lub na nasz adres mailowy miesiac.jezyka.ojczystego@uj.edu.pl.
Możecie również publikować prace na stronach Waszych szkół lub prywatnych profilach oznaczając nasz fanpage. Koniecznie użyjcie hashtagu #MJOUJ2021! Najciekawsze prace zostaną udostępnione na naszej stronie!

III tydzień

 

Oto propozycje działań dla szkół w tym tygodniu:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie – łamańce językowe

„Sz”, „cz”, „dż”, „rz” – czy to nie brzmi pięknie? Chrabąszcz, czcza szczypawka, kolorowe korale, cytaty Tacyta – jak sobie radzicie z tymi ciekawymi wyrażeniami? Nagrajcie krótkie filmiki, na których samodzielnie wypowiadacie jakąś trudną do wymówienia frazę. Tylko nie połamcie przy tym języków!

Miejscowy odkrywca

Czy nazwa „Częstochowa” wzięła się od tego, że pielgrzymom podążającym na Jasną Górę wieża klasztoru zdawała się chować? A może pochodzenie wyrazu jest zupełnie inne? Kolejnym zadaniem, które czeka na Was w tym tygodniu, jest odkrycie, skąd wzięła się nazwa Waszej miejscowości. Niezależnie, czy mieszkacie w dużym, małym, średnim mieście, czy też wsi – spróbujcie odnaleźć w wiarygodnym źródle informację o pochodzeniu nazwy Waszej miejscowości! Czekamy na wyniki Waszych poszukiwań. Możecie je zapisać na kartce lub przedstawić w postaci obrazka.
Prosimy o przesyłanie filmów oraz zdjęć w wiadomości prywatnej lub na nasz adres mailowy miesiac.jezyka.ojczystego@uj.edu.pl.
Możecie również publikować prace na stronach Waszych szkół lub prywatnych profilach, oznaczając nasz fanpage. Koniecznie użyjcie hashtagu #MJOUJ2021! Najciekawsze prace zostaną udostępnione na naszej stronie!